mijn kerst - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Margreet Kolbe - WaarBenJij.nu mijn kerst - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Margreet Kolbe - WaarBenJij.nu

mijn kerst

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

25 December 2009 | Vanuatu, Port Vila

24 december, kerst avond

Vandaag hebben we voor de verandering niet zo veel gedaan. Mijn team is niet echt een actief team, en ik stelde voor om de workshops voor de kinderen voor te gaan bereiden, maar niemand voelde zich geroepen om daar mee te beginnen en de voorbereidingen zijn nu uitgesteld naar 2de kerstdag.....
We zijn vandaag wel even in de zee geweest. Dr stond een flink windje dus t voelde wat kouder aan dan ik dacht, maar t was wel erg lekker. S middags hebben we dus eigenlijk niks gedaan. Ik heb kerst kaarten gemaakt voor de meisjes die hier op de base wonen. We gaan 1e kerstdag bij de ouders en grootouders van Christella eten, dus daar heb ik ook kaarten voor gemaakt. Ik heb me wel nuttig gemaakt.
Voor het eten hebben we nog even ons gebarentaal liedje geoefend want we moesten performen tijdens de kerst avond dienst. Na een maaltijd van rijst noodles en ham uit een blikje “spam”, zijn we naar de kerk gelopen. We, is ons team en het team wat een paar dagen geleden uit Hawaï is aangekomen, en Whisky, de hond liep ook trouw mee. Hij heeft de hele dienst onder de bank gelegen. Trouw beestje, maar hij stinkt wel een beetje. De dames allemaal in een rok of jurk tot over de knie en de schouders bedekt. Voel me een beetje “mutsig”.... In Samoa heb ik een rok van een meisje uit een ander team gekregen. Ik had niet echt een goeie rok voor eiland kerk diensten, en zij had er meer en heeft mij een witte met blauwe bloemetjes gedoneerd. Er zijn ergere, dus op zich mag ik niet klagen. Met een blauwe t-shirtje zie ik er toch netjes en degelijk uit.
Tijdens de kerst avond dienst moesten wij 2 items doen, en het Hawaï team had ook twee items. In de kerk hingen overal ballonnen. Het was immers de verjaardag van Jezus, en ook op het programma stond, Christs Birthday party. We hebben aan het eind ook “happy birthday” gezongen, en er was taart helaas stond er te veel wind, maar anders hadden er kaarsjes op de taart gebrand. Maar zo ver waren we nog niet. De dienst zou om 19.00 beginnen. Dat betekend 20.00 “eiland tijd”. Wij waren er natuurlijk keurig om 19.00 en inderdaad om 20.00 begonnen we. Wat wel fijn was, want ik ben terug gelopen om mn camera te halen en ik was nog ruim op tijd voor het begin terug in de kerk. K zal mn best doen om wat foto’s er bij te plaatsen, maar de pc hier is tergend langzaam... dus beloof niks... Terug naar de kerst dienst. Eerst een paar liedjes gezongen, toen een liedje van de zondag school en toen mochten wij en het Hawaï team onze showtjes opvoeren. Het Hawaï team had een “hoeloe dansje” en een drama. Wij hadden dus ons gebarentaal liedje en een liedje in Bislama. Na onze spetterende show was het weer de beurt aan de zondag school. Ze hadden een kerst spel ingestudeerd. Ik had al zo’n vermoedde want de kinders liepen er bij als herders en wijzen. Het was het originele kerst verhaal. Inclusief koning Herodus. Het was wel goed verzorgd met een volgspot en een ster die de weg moest wijzen naar de nieuwe koning die ook echt bewoog. O en het is bewezen, Jezus was blank. Ook in dit kerst spel was er een witte baby Jezus, gewikkeld in doeken in een kribje. Het was dus een amusant geheel. Niet langdradig en ondanks dat het allemaal in Bislama was, goed te volgen. Aan het eind van de dienst hebben we allemaal nog een kaarsje gebrand als teken dat we Jezus in ons hart wilde en na de mededelingen en het ‘happy birhday” stond er buiten de taart, koekjes, uiteraard mango’s en drinken klaar. Er hingen ballonnen en er werd wat vuurwerk afgestoken.
Heb vandaag ook weer een nieuwe manier gevonden om mango te eten. Je neemt een wat rijpere mango. Deze knijp je een beetje, niet te hard, de schil moet heel blijven maar je kneed het vruchtvlees als het ware fijn. Vervolgens bijt je met je tanden een heel klein gaatje in de schil, aan de boven kant. Daarna zuig je door het gaatje het “mango sap” eruit. Ondertussen blijf je de mango kneedden. Het voelt een beetje aan als melken, of wat kittens doen bij de moederpoes tijdens het drinken. Haha leuke vergelijking. Maar een voordeel, je blijft redelijk schoon tijdens het eten van een mango op deze manier. De ander manier is met je handen de schil er af peuteren, dit gaat bij rijpe mango’s redelijk makkelijk. Vervolgens hap je het vruchtvlees van de pit en loopt het sap richting je ellebogen. Hmmm lekker. Gemiddeld eet ik 3 mango’s per dag.
Goed terug naar kerst avond. Na de kerk zijn we weer terug gelopen naar de base. Hier werden we verrast met een heuse kerstboom. Nou ja boom... het is een tak met niet echt naalden maar een soort van hele lange dunnen bladeren, het lijken wel lange dennennaalden maar ze zijn slap, en het zijn er niet heel veel. Er zijn ook nog wat andere blaadjes aan de boom vast gemaakt. Er zitten lichtjes in, die knipperen en verschillende kleurtjes hebben, en in plaats van breekbare kerstballen, hangen er ballonnen in. Ik heb een poosje op een stoel voor de “boom” gezeten in de hoop het fel begeerde “kerst gevoel” op te roepen. Helaas dit bleef uit. Zal wel door het klimaat komen. Maar ik heb me wel geamuseerd toen de jongens van de base de boom nog eens extra “opleukte” door snoepjes aan draadjes aan de takken te binden. Om 23.00 ben ik maar gaan slapen, dan is het eerder kerst hahaha.

p.s Ik ben er achter gekomen hoe de lychee look-a-like-vrucht heet: nantau.


25 december, 1e kerstdag

Vanaf het zonnige Vanuatu, wil ik iedereen een gezegende kerst wensen! Hoop voor jullie dat het nog steeds wit is. Eindelijk eens een witte kerst.
Oma, gefeliciteerd met uw 80ste verjaardag! Hoop dat jullie het leuk hebben op Texel!

Om 7.00 stond er een heus kerst ontbijt voor ons klaar. Vers gebakken brood, pindakaas, thee, koffie en limonade, en er waren diverse soorten koekjes. En jaja, chips, en van die zoute koekjes. Heel anders dan wat ik gewend ben. Maar heel kerst is dit jaar anders dan wat ik gewend ben dus dan kunnen die chips en zoutjes bij het ontbijt er ook nog wel bij. O en er kwam ook nog papaja! Op de achtergrond klonk er intense kerst muziek. Raar om met mensen die je net twee dagen geleden hebt leren “kennen” een kerst ontbijt hebben. Om 10.00 begint de kerst dienst. De meiden van het Hawaï team hebben allemaal een eiland jurk aan. Blijkt, ze zijn one-size.... vandaar dat het een beetje “soep-jurkerig” over komt. Maar de kleurtjes en bloemetjes maken een hoop goed.
Het is een raar idee dat het bij jullie wit is. Wel heel gaaf om weer eens een witte kerst te hebben. Jammer dat ik dat nu moet missen.... maar het zand op het strand is hier ook redelijk wit.... Volgend jaar ben ik maar gewoon in Nederland met kerst denk ik!
Na het ontbijt zijn we naar de kerk gelopen. Vergezeld door Whisky. Ik denk dat hij het vooral heel gezellig vind met ons, en hier op de base zou er niemand achter blijven dus... tis gewoon een gezelligheidshond. Zou zo een Nederlander kunnen zijn haha.
De kerk dienst was niet veel bijzonders. We hebben Lukas 2:8-20 gelezen. De preek was in Bislama, en ze noemen het misschien wel gebroken Engels, maar ik kan er geen kippensoep van maken. Dus van de rest van de dienst heb ik niet veel mee gekregen. Op een gegeven moment ging iedereen elkaars hand schudden en een “merry Christmas” wensen. De dienst bleek afgelopen te zijn. Geen typische kerst liedjes gezongen, geen kerstboom in de kerk, en de liedjes die we zongen, zongen we akapella. Geen vrolijke kerst dienst dus. Na de dienst, en na het handjes schudden, stond er limonade klaar en er werden koekjes en... mango’s geserveerd! Erg lekker! Ik hou van mango’s.... dat zal ik wel missen als ik hier weg ben. De mango’s lijken wel een soort onkruid hier.
Heb ook de eerste spinnen gezien. In Sydney of Samoa heb ik nog geen echt enge of grote spinnen gezien maar hier.... hij heeft een geel lijf en heeft 4 groepen van 2 poten, en hij is best groot. Ik stop mijn klamboe nu elke avond extra goed in onder mijn matras. De muggen hebben me ook weer gevonden. Ze lusten me rauw... helaas. En er zijn ook andere beestjes die mij bijten, geen idee wat. Ik heb ze nog niet kunnen betrappen tijdens de daad. Maar er is een duidelijk verschil tussen de muggen bulten en de andere bulten. De muggen blijven lang jeuken en die andere jeuken maar één dag. Misschien zijn het de vlooien van Whisky en of Natalie.

Any way, na de kerk zijn we naar het huis van Christella haar ouders gegaan. Hier hebben we met zn allen gelunched. Er was vis, kip, gehankt, aardappelsalade, ananas, mango, banaantjes, mangosap, casave met gehakt in bananenblad gegaard, koolsla en gewone casave. Kortom, er was veul! En het was lekker! Ik denk dat we twee uur bij haar ouders zijn geweest. Toen zijn we naar het strand gereden. Honeymoon beach.... tsja, wat zal ik er van zeggen. Het was niet zo adem benemend als Samoa maar het was wel ff lekker. Het weer was niet fantastisch. Er stond een flink windje en het was bewolkt. Ik heb schelpjes gezocht, Madison ingegraven en omgetoverd tot een zeemeermin en gezwommen. Het was een aparte eerste kerst dag, een om zeker nooit te vergeten. Ben benieuwd hoe oud en nieuw er uit gaat zien.

Liefs, Margreet

  • 25 December 2009 - 13:53

    De Texelaars:

    Vanaf het aanvankelijk witte, maar nu regenachtige eiland komen wij je groeten. Wij hadden een kerstontbijt met koffie, thee en sinaasappelsap. Met croissantjes, broodjes beschuit en crackers. Met kaas en ham en worst, pindakaas, hagelslag, de pruimenjam van je moeder (je weet wel die met rum en rozijnen) kerststol en een eitje. En vanavond gaan we naar de Rog. Je ziet, we komen niets te kort. Alleen: het regent.......

  • 25 December 2009 - 15:33

    Tilly:

    Hiervan uit een winderig, regenachtig en vies blubberig Dordt. Het is net even droog en kijk naar buiten en zie een schitterende rode zonsondergang. Niet dat we de zon gezien hebben vandaag hoor, maar toch.
    Dus wat is erger geen kerstgevoel of vies weer ;-) Trouwens het witte strand lijkt op de foto ook wel bijna sneeuw.
    Mijn kerstontbijt waren 2 bruine boterhammen met kaas en 3 koppen thee. Morgenochtend gaan we uitgebreider ontbijten.

  • 25 December 2009 - 20:00

    Tante Willy:

    Lieve Margreet,ook al vier je de Kerst in een andere omgeving en cultuur, ik wens je toch fijne dagen en we denken aan je. Het lijkt me heerlijk om elke dag zoveel mango"s te kunnen eten. Voor fruit kunnen ze me s'nachts wakker maken! Hmmmmm. Gefeliciteerd met je jarige oma. Een dikke knuffel uit het witte landje.

  • 26 December 2009 - 17:49

    Pauline:

    Greetje,

    Een kerst om niet te vergeten en om te lachen volgend jaar als je terug denkt, net als je sint, met je slippertjes. Je hebt hier geen witte kerst gemist hoor, maar dat had je inmiddels begrepen zie ik in eerdere berichten.

    Hoop dat ze je kerstkaarten mooi vonden :-)

    xx Pauline

  • 28 December 2009 - 08:16

    Es:

    Lieve Greetje

    Originele kerstboom zeg haha. Gelukkig dat je het raadsel van de lychees hebt opgelost, nu kan ik weer slapen.
    Hee en zijn het trouwens geen sandflies die je aanvallen? Die zijn gemeen, jeuken en geven bulten, vraag maar aan Jantien.
    Kus
    Es

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vanuatu, Port Vila

Margreet

Een jaartje Australie!

Actief sinds 14 Juni 2009
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 115710

Voorgaande reizen:

27 Augustus 2009 - 03 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: