Workshops - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Margreet Kolbe - WaarBenJij.nu Workshops - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Margreet Kolbe - WaarBenJij.nu

Workshops

Door: Margreet

Blijf op de hoogte en volg Margreet

30 December 2009 | Vanuatu, Port Vila

Maandag 28 en dinsdag 29 december

Aller eerst, dank jullie wel lieve “Bappies” voor jullie kerst kaart, kerst is dan al wel geweest maar alle lieve kerst wensen doen me goed, fijn om te merken dat er mensen van het “thuisfront” aan me denken! De postbus sleutel is gevonden en mijn dag begon goed met twee kaarten! Thanks mam voor je kaartje.

Maandag morgen eerst boodschapjes gedaan voor ons team samen met Sam.... ze zitten hier niet zo dik in de centen en daarom krijgen we niet zo veel te eten, en dus doen we wat extra boodschapjes voor ons team. Melk, koffie, thee, suiker, havermout, sla, tomaten en ananas. Sam heeft ook nog 3 DVD’s gekocht. Zo gecopieerd en illegaal als het maar zijn kan, maar ach, tis leuk om af en toe een filmpje te kunnen kijken.
Terug op de base hebben we geluncht en zijn we in groepjes uiteen gegaan om voorbereidingen te treffen voor de workshops met de kinderen. Uiteindelijk zijn we naar de kerk gelopen en kwamen er gelukkig ook nog kinderen. Na wat liedjes, spelletjes en een bijbel verhaal konden de kinderen kiezen uit de verschillende workshop teams. Muziek, dans, sport of arts. Ik zit in het arts team, en we hadden voor de eerste dag een simpele opdracht, ook omdat we niet wisten hoe veel kinderen er zouden komen en in welke leeftijd. We hebben ze een tekening laten maken met als thema, “de helpende hand”, het bijbel verhaal was namelijk de barmhartige Samaritaan, dus dat sloot wel leuk aan.

Onze avonden zijn niet heel bijzonder. We hebben gegeten, rijst en noodles met kip in een vettige jus. Het begint nu wel wat eentonig te worden. We hadden voor ons team wel sla gemaakt. En ik had een yoghurtje toe. Ach bekijk het van de andere kant, hierdoor waardeer je t eten in Australië of thuis, straks extra goed.

Dinsdag hebben we David en Goliath gedaan en als crea opdracht hebben we ze “worrier maskers” laten maken. Van te voren hadden wij al uit kartonen dozen maskers geknipt en die de kids leuk gingen beplakken met bladeren en bloemen. De natuur als leverancier, dit werkte prima. Er werden heuse kunstwerkjes van gemaakt. Daarna nog even op de foto. Leuk, ik zal het bewijs bijvoegen.
Whisky gaat nog steeds met ons mee, overal waar we heen gaan. Hij gaat braaf mee naar de kerk, de workshops en als we “down-town” gaan loopt hij mee tot de “grote weg” waar we op de bus wachten, dan loopt hij zelf weer terug naar de base.

Na het kinderprogramma zijn we met ons team weer terug naar de base gelopen. Het Hawaï team had een “eet date” met een bekende en dus was het alleen ons team dat op de base zou eten. Sam en ik hebben gekookt. Een soort Koreaans brouwseltje met rundvlees reepjes, aardappel, sojasaus en wortel, ik heb een bak sla gemaakt en als toetje hadden we ananas en watermeloen. Het grootste deel van deze ingrediënten kwam uit onze eigen voorraad. We hebben leuk de tafel gedekt en als een heuse familie samen gegeten. Het was erg lekker en het was echt gezellig, we hebben ook lang aan tafel gezeten en relax zitten kletsen over van alles en nog wat. Dit was echt even goed om dit als team te doen. Na het eten hebben we een van Sam’s films gekeken. Nou ja een halve, de ander helft had geen geluid en dan is zo’n film over het vergaan van de aardig toch wat minder intens. Tsja dat heb je met die illegaal gekopieerde DVD’s die ze hier op elke straat hoek verkopen... toch niet zo’n goed idee. Vervolgens wilde we de volgende proberen, Amsterdam, maar deze was tot mijn vreugde in het Nederlands, en tot groots verdriet van de rest, zonder Engelse ondertiteling. Zelfde verhaal. Illegaal en gekopieerd. Maar ík kan hem wel kijken hahaha en dat ga ik zeker een keer doen.

CRAB!
We zitten redelijk dicht bij de zee, minder dan 10 minuutjes lopen. Voor een mens. Ik heb geen idee hoe lang een krab er over doet.
Gister avond toen ik naar onze kamer liep heb ik zowaar gegild.... onze slaap kamer deur stond open en in de deur opening zag ik een beest staan. Omdat het een beetje donker was zag ik alleen de zwarte omtrek. Het leek op zo’n grote harige vogelspin, met van die harige poten, en ogen op stokje. Blijkbaar schrok het beestje ook van mij en liep hij zijwaarts, als een krab, snel onder Janine’s bed. We hebben de krab gevangen met een bord en een soepkom en weer richting de zee gebracht. Dit is al nummer twee.... de eerste was ergens vorige week gesignaleerd naast het kussen van een meisje uit het Hawaï team. Hun slaapzaal is naast die van ons. Ze schrok midden in de nacht wakker en toen zat het beestje dus naast haar hoofd op haar bed. Ze heeft hem toen van haar bed “geveegd” en de volgende dag heeft hij Kitty flink laten schrikken, en gisteravond was het dus mijn beurt.

Woensdag komen de base directors terug van vakantie dus dan horen we meer over de rest van onze outreach, waarschijnlijk gaan we dus het kamp leiden. Dat begint 5 januari en loopt tot de 15de. Daarna vliegen wij terug naar Sydney. Maar over het kamp weten we eigenlijk nog niks. Maar voor 99% zeker dat wij er bij zijn.

Later meer!

Liefs, Greetje

• 30 December 2009 - 06:22

Yvonne:

Wat fijn dat de postbussleutel weer boven water is!

• 30 December 2009 - 14:49

Jos:

zo,n krab had wel een leuke afwisseling kunnen zijn op je menu daar..

• 30 December 2009 - 19:13

Oop:

doe je het een beetje rustig aan met de jaarwisseling.
    Wij, oma en opa wensen je het allerbeste voor het komende jaar

• 31 December 2009 - 11:19

Fien:

Voor nu alvast een heel gezegend en gezond 2010 toegewenst!
    (ook namens oma Blaauw, die hier logeert).
    Lieve groetjes van, fien.